سولدوز

سولدوز

تاریخ ایل قاراپاپاق و سولدوز
سولدوز

سولدوز

تاریخ ایل قاراپاپاق و سولدوز

زندگی نامه آیت الله محمد امین رضوی سولدوزی

آیت الله محمد امین رضوی

ایشان سرگذشت خویش را چنین نگاشته‌اند:

در حدود ۱۲ کیلومتری شهر نقده، دهکده‌ای به نام راهدانه هست که سابقاً بزرگ بوده و حاکم‌نشین سلدوز بوده است و اینجانب در ۲ شعبان ۱۳۴۴ ه.ق (۲۵ بهمن ۱۳۰۴)، تقریباً سه ساعت از شب دوشنبه گذشته در همین محل متولد شده‌ام و شش کلاس دبستان و مقداری هم از صرف و نحو را در خدمت پدرم در همان جا خوانده‌ام و تا قریب به شانزده سالگی در آنجا به سر برده‌ام.
  شیخ رضاقلی جد اینجانب در ارومیه و تبریز و نجف اشرف به تحصیل علوم پرداخته و در کاظمین عموزاده‌هایش را یافته است و آنها خواسته‌اند که ایشان را در کاظمین نگاه دارند، ولی او ایران را ترجیح داده و به ارومیه برگشته است. شیخ رضاقلی در فقه و اصول و ریاضیات و طب قدیم و هیئت و تقویم‌نویسی و زیج‌شناسی آن روزگار مطلع بوده و در ادبیات مهارت داشته و استاد کم‌نظیری بوده است. و مدتی در ایام جوانی معلم شاهزاده ملک قاسم میرزا و یا فرزندان او بوده.

یکی از اساتید ایشان حاجی میرزا احمد آقا تبریزی است که تعلیقات ایشان در حواشی شرح لمعه به خط عبد الرحیم چاپ شده است و یکی دیگر از اساتید ایشان شیخ محمد حسن مجتهد ارموی بوده که از شاگردان بنام شیخ مرتضی انصاری مشهور بوده و شیخ محمدصادق فخر الاسلام ارموی صاحب انیس‌الاعلام هم دین مبین اسلام را از او یاد گرفته و شیخ انصاری می‌فرموده که شیخ محمدحسن برای همه‌ی آذربایجان کافی است، رحمهم‌اللّه‌اجمعین.


آیت الله حاج شیخ عباسقلی رضوی

آیت الله حاج شیخ عباسقلی رضوی سولدوزی

در گوشه دنجی از خانه  مشرف به باغ بزرگ انگور در قریه راهدهنه سولدوز

شیخ رضاقلی از ارومیه به سلدوز منتقل می‌شود و در آنجا در سنه‌ی ۱۲۹۷ ه.ق از زوجه‌ی افشاریه‌ی ایشان، والد بزرگوارم آقای حاجی شیخ عباسقلی رضوی که اکنون در سن ۹۶ می‌باشند متولد شدند، و در سال تولد ایشان شیخ عبید الله گیلانی از عراق به ایران حمله آورده و گروه بسیار زیادی از شیعیان ایران را -که پیرمردان ارومیه در حدود یکصد و پنجاه هزار نفر می‌گفتند- کشته است. و همو بود که عسکرآباد را قتل‌عام کرده بود. ایشان اول در خدمت پدرشان و بعد در نجف اشرف به تحصیل پرداخته‌اند و زوجه‌ی اخیرشان، مادر مکرمه‌ی نگارنده از طایفه‌ی «قره پایاق» هستند و بنابراین، حقیر از امهات اربعه: عرب و کرد و افشار و قره پایاق متولد شده‌ام، و نسب پدران ما هم به عرب می‌رسد و شاید که از ایران به عراق رفته بوده‌اند. حقیر در ۱۱ محرم‌الحرام سنه‌ی ۱۳۵۹ ه.ق (۳۰ بهمن ۱۳۱۸) در نزد پدرم به خواندن صرف میر شروع کرده‌ام و در ۱۲ خرداد ۱۳۱۲ برای تحصیل از سلدوز خارج و بعد از ۱۱ روز سفر پر مشقت به قم رسیدم و تا رجب ۱۳۶۴ ه.ق (تیرماه ۱۳۲۴) در قسمت فوقانی ناحیه‌ی غربی نیمه‌ی شمالی مدرسه‌ی فیضیه سکونت گزیدم و بعد تا ۱۲ شوال ۱۳۷۱ (۱۷ اردیبهشت ۱۳۳۱) در خارج از فیضیه منزل داشتم. شرح منظومه‌ی سبزواری و اسفار ملا صدرا را در درس آقای حاجی سید محمد حسین طباطبائی مؤلف المیزان فی تفسیر القرآن بالقرآن استماع کردم و از بدو ورود آیت‌الله حاجی آقا حسین بروجردی به شهر قم، به هر دو درس ایشان می‌رفتم. و در قم در حین تحصیل از صرف میر گرفته تا کفایه و مکاسب و رسائل درس گفته‌ام. در ۱۵ صفرالخیر ۱۳۷۲ ه.ق (۱۳ آبان ۱۳۳۱) در ارومیه سکونت گزیدم و الحمدللّه در آن شهر به تبلیغات عالی و پر ثمر موفق شدم و به مطالعه‌ی در آیات کریمه و احادیث شریفه پرداختم و همه‌ی کتاب‌های علمی­ام را در آنجا به رشته‌ی تحریر کشیدم و یا یادداشت کردم و از ۱۵ شعبان ۱۳۹۰ ه.ق برابر ۲۵ شهریور ۱۳۴۹ در تهران رحل اقامت افکنده‌ام تا خدا چه خواهد. نوشته‌های حقیر، همه از قرآن کریم و احادیث شریفه‌ی مرویه از معصومین -علیهم‌السلام- سرچشمه گرفته و عبارتند از:


۱- تجسم عمل یا تبدل نیرو به ماده، در تبریز در ۱۳۸۵ ه ق و بعد در تهران ۱۳۵۰ ش چاپ شده است.
۲- آغاز و انجام جهان، در ارومیه در ۱۳۴۸/۸/۲۰ ش چاپ شده است.
۳- ساختمان آینده‌ی انسان، هنوز چاپ نشده است.
۴- کتابی در حل شبهه‌ی آکل و مأکول، چاپ نشده.
۵- پیدایش انسان، چاپ نشده.
۶- احادیث منتخبه از روضه‌ی کافی که در تهران تلخیص و ترجمه کرده‌ام و در ۱۳۵۱/۷/۲۰ چاپ شده است.

منبع: برگرفته از کتاب گنجینه دانشمندان، جلد پنجم، ص198

آیت الله محمد امین رضوی

ردیف اول از راست: آیت الله محمد امین رضوی- آیت الله مشکینی- آیت الله موسوی اردبیلی

ردیف دوم از راست: آیت الله میر محمدی- آیت الله حقی سرابی- آیت الله احمدی میانجی

آیت الله محمد امین رضوی

از چپ به راست: آیت الله محمد امین رضوی- آیت الله موسوی زنجانی- آیت الله احمدی میانجی- آیت الله حقی سرابی

 

عناوین دیگر از آثار آیت الله محمد امین رضوی سولدوزی:

نام کتاب: بالاترین نظام زندگی در اسلام

نام کتاب: گره خوردگان

نام کتاب: ظاهر قرآن 1

نام کتاب: ظاهر قرآن 2

نام کتاب: ظاهر قرآن 3

نام کتاب: یادنامه آیت الله محمد امین رضوی سولدوزی

نویسنده: محمد تقی افتخاری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد