سولدوز

سولدوز

تاریخ ایل قاراپاپاق و سولدوز
سولدوز

سولدوز

تاریخ ایل قاراپاپاق و سولدوز

بهادری‌ های دیزمار و قره‌ پاپاق‌ های سولدوز

دیزمار در موقعیت جغرافیایی N3850 E4628 در استان آذربایجان شرقی واقع است. دیزمار ارسباران در چهارچوب شهرستان‌های جلفا،مرند،شبستر ،هریس،تبریز و ورزقان قرار دارد. دکتر یوسف دیزماری می نویسد:

بهادری‌های دیزمار آذربایجان شرقی و قره‌پاپاق های ساکن در منطقه سولدوز آذربایجان غربی، در اصل از یک ریشه‌اند و هر دوی آنها در زمان سلطنت فتحعلیشاه قاجار از ولایت عمدتاً مسلمان و شیعه نشین ایروان به ایران کوچ نموده‌اند.  

 

به نظر می‌رسد که محال بورچالوی گرجستان بخاطر اسکان ایل بوزچالو به این نام مشهور شده است. بوزچالوها در اصل ترکمن بودند و همانند سلاجقه و قاجارها کم کم هویت مستقل بخود گرفتند. آنها از چغان ماوراءالنهر آمده و در منطقه وسیعی بین شرق همدان و شمال غرب اراک (سلطان آباد) ساکن شدند. در اوایل صفویه جهت جلوگیری از قتل عام اقلیت‌های قومی پراکنده و ضعیف قفقاز از قبیل ارامنه و گرجیان بدست قوم  لزگی بدستور شاه طهماسب صفوی از داخل ایران به اطراف بیگلربیگی چوخورسعد (ایروان فعلی) و بورچالوی گرجستان کوچانیده شدند. بورچالو به دو ناحیه گرمسیر( که در داخل گرجستان فعلی قرار دارد) و سردسیر (کوهستانی که در داخل ارمنستان فعلی قرار دارد) تقسیم می‌شود. قره پاپاق‌ها و بهادری‌‌های دیزمار در زمان فتحعلیشاه قاجار از ناحیه سردسیر بورچالو به ایران مهاجرت کردند و روس‌ها در بورچالوی سردسیر(کوهستانی) ارامنه را اسکان دادند. در سال 1237 هجری قمری بوزچلوهای ساکن ایروان به فرمان عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه قاجار به  آواجیق (کلیسا کندی سابق از توابع شهرستان چالدران استان آذربایجان غربی) و از آنجا به خوی،سلماس، ارومیه و در نهایت به سولدوز (نقده فعلی) رسیدند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد